Når du køber eller sælger vin, øl, spiritus, tobak og/eller visse mineralolieprodukter, som skal transporteres uden afgift (afgiftssuspension) fra et EU-land til et andet EU-land, skal du bruge EMCS, som er obligatorisk for virksomheder. Det kræver en registrering hos Skattestyrelsen for den pågældende afgift.
EMCS anvendes ifm. handel blandt EU-medlemslande, for at bekæmpe skattesvig og sikre en sikker bevægelse af punktafgiftspligtige varer med information i realtid og kontrol af varer, der flyttes under afgiftssuspension. EMCS er også med til at forenkle procedurer og fremskynde frigivelsen af garantier, når varer ankommer til deres destination.
I EMCS kan man oprette og kvittere for ledsagedokumenter elektronisk, ligesom kvittering for modtagelse af varer også foregår elektronisk.
EMCS-modulet i LTS håndterer både ind- og udgående EMCS-transaktioner. Modulet er integreret op mod SKATs EMCS-system, hvilket muliggør, at ledsagedokumenter bliver håndteret i LTS fra start til slut.
Samtidig understøtter LTS også alle tilgængelige beskedtyper i SKATs EMCS-løsning.
Fra LTS kan man bl.a.:
LTS kan tillige generere en EMCS administrativ rapport (PDF), som chaufføren skal have med når varerne forlader lageret.
Ved hjælp af en mail notifikation, kan LTS underrette brugeren når nye ændringer sker i processen. Dermed har brugeren mulighed for at handle i tide, hvis varerne ikke er fremme inden tidsfristen i ledsagedokumentet.
EMCS-modulet er fuldt integreret i Lectors cloudbaserede standardløsning LTS – Logistics Trading Services, der understøtter hele toldprocessen fra import af varer fra lande uden for EU, toldoplagsregnskab, og til salg til lande inden- eller uden for EU.
Du kan finde LTS referencer her.
Vil du høre mere om hvordan Lector kan hjælpe din virksomhed med EMCS, så kontakt Claus Bruus Olesen på cbo@lector.dk eller ring på mobil nr. +45 31 41 49 10.
Få hjælp til TeamShare, ESS eller LTS.
Vi gør alt for at sikre, at du kan få lige netop den hjælp, som du har brug for.
Hvis du brug for hjælp eller vejledning omkring, hvilken løsning der passer bedst til jeres virksomhed eller forening, så endelig giv os et kald eller skriv en mail til os.
+45 44 50 21 50
info@lector.dk
Lector tilbyder en bred vifte af IT-ydelser.
Fra komplette løsninger til håndtering af toldoplag, dokumenthåndtering og sagsstyring, til øget videndeling og effektivisering af arbejdsgange.
Derudover understøtter vi det stigende behov for specialiseret IT-viden, når der er behov for konsulenter med erfaring indenfor alt lige fra projektledelse til udvikling.
© 2024 Lector – Designet af Aveo web&marketing – Privatlivspolitik – Cookiepolitik